download-arrow up-arrow right-arrow left-arrow

Święta, Święta i po Świętach

Jak cieszyć się Świętami bez konsekwencji przybrania na wadze o dodatkowe kilogramy lub poczucia winy, że nie możemy cieszyć się smakiem świątecznych potraw.


Na moim Świątecznym stole, od kilku lat, goszczą jak zawsze potrawy tradycyjne, które znam od dzieciństwa, ale są one w wersji fit. Od razu uprzedzę pytanie i odpowiem - nie, nie zmieniam smaku potraw. Bardzo tego nie lubię tego. Lubię i szanuję smak. Często jest on zapamiętany przez nas jeszcze z czasów dzieciństwa. Uważam, że potrawy powinny mieć przede wszystkim swój smak. Jest on bardzo ważny. Jest jednak wiele sposobów na chociażby obniżenie kaloryczności potrawy bez zmiany jej smaku.

Zdjęcie powyżej przezentuje potrway, które znalazły się w tym roku na moim Świątecznym stole. Zdjęcie jest zrobione w trakcie Świąt, a nie przed nimi. Co dokładnie zaserwowałam mojej rodzinie? Tradycyjnego karpia w ziołach, którego upiekłam go w piekarniku. Bigos z kiszonej kapusty, który przygotowałam na bazie mięsa - schabu i szynki wieprzowej. Pokrojone mięso, z przyprawami i cebulką, udusilam w wolnowarze w temperaturze 40 przez 10 godzin. Nie dokładałam do tego bigosu żadnego tłuszczu, tłustego mięsa lub kiełbasy. Bigos był bez grama tłuszczu. Rybę po grecku - upieczony w piekarniku dorsz w ziołach + warzywa uduszone na wodzie. Buraczki, grzybki marynowane. Pierś z indyka ze śliwką upieczona w piekarniku. Pieczony królik w majeranku również upieczony w piekarniku bez dodawania jakiegolokwiek tłuszczu. Ugotowana kasza gryczana. Na deser pierniczki kakaowe, domowy sernik niskosłodzony oraz panna cotta kokosowa z makiem podana z pomarańczami i orzechami włoskimi. Domowe uszka i sałatka warzywna z nieweilką ilością majonezu.

Zapewniam, że żadna potrawa nie zmieniła swojego smaku. Karp upieczony ma taki sam smak jak usmażony, a kalorii o wiele mniej. Domowe wędliny z mięs chudych typu indyk, królik, zamiast tłustych karkówek, żeberek, golonek, kiełbas. Sałatka warzywna z minimalną ilością majonezu. Wszędzie tam, gdzie można zmniejszajmy ilość tłuszczu, cukru, pieczmy zamiast smażyć. Na deser wybierajmy ciasta niskosłodzone lub świeże owoce zamiast ciężkich tortów z masami. Np. sernik na zimno w wersji bez spodu jest mniej kaloryczny niż na spodzie w postaci gotowych biszkoptów, zamiast jabłecznika na kruchym cieście można przygotować jabłka zapiekane pod minimalną ilością kruszonki. Mniej kaloryczne prawda. Zamiast gotowych soków pijmy ziołowe herbaty, kompot z suszu lub wodę. I pamiętajmy alkohol również zawiera sporą ilość kalorii.

Jeśli chodzi o strategię na Święta czyli jak cieszyć się Świętami bez konsekwencji przybrania na wadze o dodatkowe kilogramy lub poczucia winy, że nie możemy cieszyć się smakiem świątecznych potraw, to jest kilka sprawdzonych sposobów.

Starajmy się przede wszystkim zachować pory posiłków, czyli jeść 5 razy dziennie co 3 godziny i do uczucia lekkiej sytości. Czyli wstawajmy od stołu lekko najedzeni. Podjadanie przez cały dzień, bez zachowania przerw, najadanie się ponad miarę aż do przejedzenia lub głodowanie do południa a najadanie się porządnie na wieczór spowoduje, że będziemy się czuć ciężko i faktycznie przytyjemy. Będzie to spowodowane zwyczajnie zjedzeniem zbyt dużej ilości kalorii. Pomiędzy posiłkami pijmy wodę, ziołowe herbaty i idźmy na spacer. Na deser polecam maksymalnine 1 kawałek ciasta, pozostałe porcje deseru powinny stanowić już świeże owoce, ale również w nie dużej ilości. Na śniadanie i kolację wybierajmy potrawy lekkie, pieczywo, sałatke jarzynową, chude wędlinydrobiowe, świeże owoce. U mnie na obiad gościł pieczony w majeranku  królik, gotowana w parowarze kasza gryczana i gotowane buraczki. Do obiadu możemy zjeść właśnie ten 1 kawałek ciasta i kawę. Kieliszek czerwonego wytrawnego wina do obiadu. Alkohol również zawiera sporą ilość kalorii oraz zatrzymuje wodę w organizmie. Dlatego raczej nie nadużywajmy go jeśli zależy nam na kaloriach.

 

Konsultacje

Dobre jedzenie
to podstawa dobrego życia

Kto z nas nie chciałby cieszyć się wspaniałym zdrowiem i tryskać energią?

Regularne spożywanie różnorodnych, pełnowartościowych posiłków to najlepszy sposób aby cudownie wyglądać i czuć się fantastycznie przez całe życie. To również droga do uniknięcia groźnych chorób. No i ta przyjemność smaków, zapachów.

Skontaktuj się lub napisz
Kontakt

Jeśli masz pytania lub jesteś zainteresowany skontaktuj się!

Skontaktuj się ze mną
zadzwoń lub napisz.

Kontakt

Zapoznaj się z cennikim
moich usług.

Cennik