download-arrow up-arrow right-arrow left-arrow

Odżywianie to konieczność, ale zdrowe odżywianie to sztuka. Sztuka zdrowego odżywiania czyli smacznie, zdrowo, oryginalnie...

Jestem przeświadczona o bezpośrednim wpływie zdrowego odżywiania na nasze zdrowie, wygląd i samopoczucie. Wystarczy, że wcielisz w życie choćby kilka moich wskazówek, a zmieni się Twój sposób myślenia o jedzeniu i Sam będziesz wiedział, co jeść, by czuć się dobrze. Jedzenie jest po to, by się nim cieszyć i dzielić, a zdrowe, pożywne posiłki powinny być kolorowe, smaczne i radosne..

Dzieci i młodzież

„Czym skorupka za młodu nasiąknie…”

Niezwykle ważnym dla mnie obszarem jest dietetyka dziecięca oraz psychologia żywienia dzieci. Wiele satysfakcji daje mi praca z dziećmi i dla dzieci.

Pomagam kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci oraz ich rodzin prowadząc edukacyjne warsztaty żywieniowe w placówkach przedszkolnych i szkolnych. Motywuję dzieci i rodziców do zdrowego odżywiania w praktyczny sposób przekonując, że zdrowe dania są pyszne i łatwe w przygotowaniu.

Dowiedz się więcej o mojej pasji

Dieta racjonalna

Proponuję zbilansowany jadłospis, dostosowany do potrzeb i preferencji dziecka, dostarczający wszystkich składników odżywczych niezbędnych do intensywnego rozwoju dziecka.

Zapewniam również:

  • pomysły na zdrowe i proste posiłki dla dziecka,
  • ciekawe i zdrowe alternatywy dla gotowych słodyczy i fast foodów,
  • naukę zasad zdrowego odżywiania poprzez gry i zabawy,

Dieta dla dzieci z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi

Powodem eliminacji pewnych produktów żywnościowych z diety dzieci są zdiagnozowane alergie i nietolerancje pokarmowe. Najczęstszymi alergenami pokarmowymi w przypadku małych dzieci są: białka mleka krowiego, jaja i orzechy ziemne, ale również ryby i owoce morza, inne orzechy, sezam, pszenica, cytrusy, truskawki. Objawami alergii pokarmowych w przypadku dzieci są najczęściej: zmiany skórne, uporczywe odparzenia mimo prawidłowej higieny dziecka, objawy z układu pokarmowego (ulewanie, wymioty, biegunka, bóle brzucha) i objawy z układu oddechowego (trudności w oddychaniu), a dużo rzadziej silne reakcje anafilaktyczne.

Bardzo ważne jest, aby dieta dziecka z alergiami lub nietolerancjami pokarmowymi była odpowiednio zbilansowana, zapewniała odpowiednią podaż
składników odżywczych, w tym tak ważnych dla okresu rozwojowego, witamin oraz mikroelementów. Należy pamiętać, że ograniczenia żywieniowe nie
mogą wpłynąć negatywnie na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.

 

 

Dieta dla dzieci z nadwagą i otyłością

Otyłość u dzieci i młodzieży to ogólnoustrojowa, przewlekła choroba metaboliczna charakteryzująca się patologicznym przyrostem masy ciała i zwiększeniem ilości tkanki tłuszczowej. W Polsce problem nadwagi lub otyłości może dotyczyć nawet 12% dzieci i młodzieży. Istotną rolę w rozwoju otyłości u dzieci pełni rodzina. Nadmierna masa ciała u dzieci może być związana z nieprawidłowymi zwyczajami i nawykami żywieniowymi rodziców, brakiem wspólnych posiłków oraz brakiem podstawowej wiedzy opiekunów na temat prawidłowego żywienia dzieci.

Nadmiernej masy ciała nawet u najmłodszych dzieci nie powinno się postrzegać jako zjawiska przejściowego i niegroźnego, które nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji zdrowotnych i które z czasem minie, a dziecko z tego „wyrośnie”. Leczenie nadwagi i otyłości wymaga działań kompleksowych, obejmujących między innymi regularne monitorowanie stanu zdrowia oraz przyrostów masy ciała, zmianę diety, odpowiednio dobraną aktywność fizyczną oraz wsparcie psychologiczne.

Dieta redukcyjna dla dzieci nie może wpłynąć negatywnie na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Dieta powinna być dobrze zbilansowana, racjonalna, oparta na świeżych i sezonowych produktach, dopasowana do smaków i indywidualnych upodobań dziecka.

Dieta dla dzieci z niedowagą

Dzieci potrzebują energii i składników odżywczych aby mogły prawidłowo rozwijać się fizycznie i psychicznie. Widocznym skutkiem zbyt małej podaży składników odżywczych u dzieci jest zahamowanie przyrostu masy ciała i wzrostu. Niedowaga wiąże się ze znacznymi niedoborami składników odżywczych, osłabieniem odporności, częstymi infekcjami, osłabioną koncentracją, nadpobudliwością. Racjonalna, dobrze zbilansowana dieta, adekwatna do wieku zapewni prawidłowy rozwój oraz zdrowie dziecka. Posiłki powinny być pełnowartościowe, urozmaicone, ale również smaczne, kolorowe i wyglądem zachęcające do zjedzenia.

Zaburzenia odżywiania u dzieci

Zaburzenia w odżywianiu mogą prowadzić do wychudzenia i wyniszczenia organizmu, bądź do nadwagi i otyłości. Mogą być również przyczyną groźnych dla życia zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu (zmiany w narządach, zaburzenia elektrolitowe, zaburzenia nawodnienia organizmu).

W przypadku małych dzieci niepokojące są następujące problemy związane z odżywianiem:

  • spożywanie zbyt małych ilości pożywienia i zaniżona masa ciała,
  • odmowa jedzenia, brak zainteresowania jedzeniem lub zainteresowanie zbyt rzadkie
  • odruchy wymiotne, wymioty,
  • odmowa spożywania pokarmów urozmaiconych adekwatnie do wieku,
  • lęk w porze posiłków, lęk przed połykaniem pokarmów stałych lub płynnych,
  • jedzenie posiłków w porach innych, niż pozostali domownicy,
  • kompulsywne jedzenie wybranych produktów spożywczych,
  • jedzeniem produktów nieprzydatnych do jedzenia,
  • jedzenie wybiórcze.

Wszelkie dłużej utrzymujące się problemy związane ze sposobem odżywiania dzieci i młodzieży oraz zaburzenia w stanie odżywienia (wychudzenie, wyniszczenie, otyłość) powinny być jak najszybciej zdiagnozowane.

Dieta wspomagająca pracę i rozwój mózgu

Ogromny wpływ na rozwój mózgu i jego funkcji ma to, czym karmimy nasze dziecko każdego dnia. Dieta dla mózgu dziecka bogata w witaminy i minerały pomoże rozwinąć się dziecku szybciej i sprawniej. Dzieciństwo to czas, w którym dziecko musi nauczyć się poprawnie mówić, czytać, pisać. Każdego dnia przed dzieckiem pojawia się mnóstwo nowych informacji, zdarzeń, sytuacji, które musi sobie przyswoić, zapamiętać, opanować. Aby dziecko mogło sprawnie radzić sobie w przyszłości, powinno również nauczyć się koncentracji, panowania nad swoimi emocjami i współdziałania z innymi. Wszystko to jest możliwe dzięki wytężonej pracy mózgu, który potrzebuje wsparcia na drodze swojego rozwoju. Dowiedz się, jakie witaminy i minerały powinny znaleźć się w zdrowej diecie dla mózgu dziecka?

Dieta wspomagająca odporność

Odpowiednia dieta wzmacnia odporność organizmu. Najlepszym sojusznikiem w pokonywaniu bakterii i wirusów jest wzmacniająca odporność dieta. Gdy układ odpornościowy dziecka jest silny, będzie skutecznie bronić przed atakiem drobnoustrojów i chorobami. Gdy organizm jest niedożywiony, brakuje mu składników odżywczych i mineralnych, obrona szwankuje - łatwo przedostają się do niego bakterie czy wirusy, tworząc ogniska zapalne i wywołując infekcje. Dlatego tak ważne jest, by codzienna dieta dziecka była nie tylko urozmaicona, ale i zbilansowana. Ponadto aby szybko uporać się z infekcją, trzeba wzmocnić te rejony ciała, gdzie produkowane są komórki odpornościowe. Takim obszarem są jelita a składnikiem diety wzmacniającym odporność są między innymi probiotyki.

Dieta dla kobiet w ciąży oraz matek karmiących

Właściwe odżywianie kobiet w ciąży i po porodzie ma istotny wpływ na przebieg ciąży, może także przyczynić się do uniknięcia alergii i wielu chorób u noworodka. Ma także korzystny wpływ na szybki powrót do masy ciała sprzed porodu. Prawidłowa dieta ma bezpośredni wpływ na samopoczucie podczas ciąży, a także zdrowie oraz prawidłowy rozwój dziecka.

To, czym odżywiasz się podczas ciąży ma ogromny wpływ na rozwój dziecka oraz jaką dziecko będzie miało wagę, stan zdrowia a także jak będą kształtować się jego preferencje smakowe w przyszłości. Dbając o siebie i odżywiając się zdrowo, dajesz szansę swojemu dziecku na prawidłowy rozwój.

Konsultacje

Dobre jedzenie
to podstawa dobrego życia

Kto z nas nie chciałby cieszyć się wspaniałym zdrowiem i tryskać energią?

Regularne spożywanie różnorodnych, pełnowartościowych posiłków to najlepszy sposób aby cudownie wyglądać i czuć się fantastycznie przez całe życie. To również droga do uniknięcia groźnych chorób. No i ta przyjemność smaków, zapachów.

Skontaktuj się lub napisz
Blog

Zdrowe przepisy, mity dietetyczne,
jak schudnąć, jak zdrowo żyć.

Pokazuję pacjentom, że można żyć inaczej, jeść zdrowo, aktywnie spędzać czas i cieszyć się życiem. W wielu przypadkach po zastosowaniu diety ciało wraca do równowagi, poprawia się stan masy mięśniowej, zmniejsza się tkanka tłuszczowa, normalizuje się poziom cukru (bez pomocy leków), ustępują bóle, opuchlizny, zmęczenie, brak energii do życia.